بر آنیم تا هر بار یکی از بندهای استاندارد IATF را به صورت مختصر توضیح دهیم.
پس از اخذ تاییدیه از مراجع صادر کننده گواهینامه IATF ، CB (Certification Body) ، سازمان مطابق بند 2-3-4 ملزم به شناسایی و پیاده سازی الزامات خاص مشتری (Customer-specific requirements) است.
الزامات خاص مشتری چیست؟
اعضای کمیته IATF شامل گروهی از تولیدکنندگان خودرو و انجمن های صنفی مربوط به آن ها که برای ارائه محصولات با کیفیت بهتر به مشتریان خودرو در سراسر جهان تشکیل شده اند، این استاندارد را مجموعه ای از 9 خودرو ساز بزرگ دنیا و 5 شرکت وابسته به آن تشکیل می دهد که عبارتند از:
BMW Group
FCA US LLC
Daimler AG
FCA Italy Spa
Ford Motor Company
General Motors Company
PSA Group
Renault
Volkswagen AG and the vehicle manufacturers respective trade associations – AIAG (U.S.)
ANFIA (Italy)
FIEV (France)
SMMT (U.K.)
VDA QMC (Germany)
که از استراتژی های مختلفی برای ایجاد IATF 16949 استفاده کردند.
وقتی همه اعضای IATF نتوانستند در مورد یک بند یا فرآیند خاص به توافق برسند ، OEM OBJECTIVE الزامات خاصی را برای مشتری ها ایجاد کردند. در نتیجه ی این اقدام ، بسیاری از نیازهای اصلی مشتری را به صورت جدی تر ارائه دادند. پنج کتابچه راهنمای گروه اقدام صنعت خودرو (AIAG) ، که به عنوان الزامات اصلی QS-9000 شناخته می شد، در حال حاضر مورد نیاز مشتریان DaimlerChrysler ،FORD و GM هستند.
خودرو سازان داخلی نیز ازاین عرصه دور نماندند و الزامات خاص خود را منتشر کردند.
الزامات گروه سایپا تحت عنوان SSQR2 (SAIPA-SUPPLIERS QUALITY REQUIREMENTS) به همراه 15 ضمیمه منتشر شد.
همچنین ایرانخودرو الزامات خود را تحت عنوان ISSR (Iran Khodro Supply Specific Requirements) منتشر کرد.
به همین ترتیب سایر خودروسازان داخلی، کرمان خودرو ، زامیاد و … الزامات خود را منتشر کردند.
SPAS چیست؟
همانطور که پیش تر از الزامات خاص مشتری گفتیم در ادامه در مورد ضمیمه شماره یک الزامات گروه سایپا صحبت می کنیم.
SPAS الزامات تایید قطعات/مواد تامین کنندگان گروه خودروسازی سایپا (SAIPA PART APPROVAL SYSTEM) می باشد که شامل 18 فصل است:
فصل اول:
(PSW (Part Submission Warrant : نتایج تمام بند های SPAS که باید به تاییدیه مدیریت ارشد سازمان برسد.
فصل دوم:
Design Records : شامل نقشه ها/تست پلن مشتری/استاندارد های استفاده شده/تلرانس های ابعادی و هندسی قطعات و محصول/مشخصات ظاهری/مشخصات ویژه محصول (CPC)/نرم افزار مرتبط با قطعات خودرویی/BOM/هر مشخصه ای که مشتری تعیین می کند که باید اندازه گیری شود.
فصل سوم:
Approved Engineering Change Documents : تغییرات مهندسی
فصل چهارم:
Customer Engineering Approval : تاییدیه های مهندسی شرکت سایپا
فصل پنجم:
DFMEA : سوابق مشکلات کیفی/آنالیز حالات خرابی عرصه طراحی
فصل ششم:
(Process Flow Diagram (PFD : ماتریس ارتباط مشخصات ویژه محصول با پارامتر های فرآیند/مشخصان مهم فرآیند
فصل هفتم:
PFMEA : سوابق مشکلات کیفی/آنالیز حالات خرابی عرصه تولید
فصل هشتم:
Control Plan : طرح کنترل/بازکاری های مجاز
فصل نهم:
Measurement System Analysis (MSA) : آنالیز سیستم اندازه گیری
فصل دهم:
Qualified Laboratory Documentation : لیست آزمایشگاه های مجاز مورد تایید مشتری/لیست تجهیزات آزمایشگاه داخلی/تاییدیه متد سایپا برای تجهیزات تست و آزمون/فهرست روش ها/دامنه کاربرد آزمایشگاه/
فصل یازدهم:
Initial Process Capability Studies : کنترل فرآیند آماری (SPC)
فصل دوازدهم:
Dimensional Results : بررسی نتایج ابعادی
فصل سیزدهم:
Material and Performance Test Resu : بررسی نتایج تست آزمونهای دوام و عملکردی
فصل چهاردهم:
Appearance Approval Report (AAR) : مشخصات ظاهری تصریح شده در بند Design Records
فصل پانزدهم:
Sample Product Parts : ارسال نمونه به مشتری
فصل شانزدهم:
Master Sample(s) : نمونه مرجع
فصل هفدهم:
Checking Aids : کالیبراسیون ابزار/لیست گیج ها و فیکسچر های کنترلی
فصل هجدهم:
SAIPA-Specific Requirements : لیست ماشین آلات تولیدی/لیست قالب ها/لیست فیکسچر ها و ابزارآلات تولیدی/طرح بسته بندی/ردیابی/RAMP UP/جلد کتابچه/معرفی محصول/معرفی سازنده/گواهینامه های کیفی اخذ شده/الزامات ایمنی مقرراتی